مرده ای میان زندگان

کسى که منکَر را با قلب و دست و زبانش انکار نکند، مرده ‏اى است میان زندگان امیرالمؤمنین علیه السلام

مرده ای میان زندگان

کسى که منکَر را با قلب و دست و زبانش انکار نکند، مرده ‏اى است میان زندگان امیرالمؤمنین علیه السلام

مذاکرات هسته ای و انتخابات مجلس

چهارشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۰۶ ق.ظ


به نام او

۱. بنده آقای روحانی را فردی باتجربه و باهوش میدانم که به چم و خم سیاست واقف اند، به خصوص در عرصه سیاست بین الملل. 

۲. ایشان خواسته یا ناخواسته در دسته بندی های سیاسی در موضعی مقابل طیف اصولگرایان و حزب اللهی ها قرار گرفته و جزء اولویتهاشون حذف این رقیب از عرصه سیاسی کشور است.

۳. انتهای سال بعد (اسفند ۹۴) ما انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی را داریم و طبق عرف جامعه ایران تبلیغات و بحثهای سیاسی در این رابطه از چند ماه قبل (به طور واضح از اوایل تابستان) شروع میشود.

۴. طبق قانون اساسی در توافقات بین المللی هر توافقنامه ای که دولت جمهوری اسلامی بخواهد امضا کند باید به تصویب مجلس برسد. از جمله توافق نهایی و دائمی هسته ای.

۵. جریان اصلاحات در گذشته به خوبی نشان داده که در جریان سازی و القای مفاهیم مورد علاقه خود به مردم تبحر خاصی دارد. به خصوص در برهه های قبل انتخابات فضاسازی های این جریان واقعا معرکه است!

۶. اصلاحات در گذشته نشان داده منافع حزبی را به منافع ملی ترجیح میدهد.(حداقل در کوتاه مدت)

نتیجه:

تحلیل کلی این است که هدف دولت تدبیر و امید از ادامه مذاکرات، گره زدن بحث هسته ای به انتخابات مجلس است.

دولت یازدهم در صدد است در مهلت نهایی توافق (نیمه تیر ماه) با تنظیم یک متن ضعیف به عنوان متن نهایی توافق، در مذاکره با ۵+۱ و آوردن آن به ایران برای تصویب در مجلس توپ را در زمین مجلس اصولگرایی بیاندازد. یعنی تعیین تکلیف نهایی دو سال مذاکره را به مجلس اصولگرایی بسپارد.

البته مجلس اصولگرایی که رفتارهایش کاملا پیش بینی پذیر است این متن را تصویب نمیکند. و یا چنان تغییر میدهد که مورد قبول دولت آقای روحانی و کشورهای ۵+۱ قرار نمیگیرد.

جریان اصلاحات نیز به موازات مهلت احتمالا سه ماهه مجلس برای بررسی متن توافقنامه، در اظهار نظرها و کمپین های انتخاباتی به شانتاژ نمودن فضای ذهنی مردم میپردازد که :«مردم اگر مذاکرات به پیروزی نمی رسد به دلیل کارشکنی های مجلس در تصویب متن توافقنامه است»

تداوم این فضا تا زمان انتخابات مجلس قطعی است و مردمی که در سال ۹۲ نشان دادند فعلا اولویتشان معیشت شان است قطعا به جریانی رأی خواهند داد که در این راستا قدم بردارد.

اما وظیفه جریان حزب اللهی چیست؟

در صورت تداوم حالت انفعالی جریان حزب اللهی در برابر این روند پیش بینی بر این است که ترکیب مجلس دهم به قدری به نفع اصلاحات تغییر میکند که ریاست مجلس از دست اصولگرایان خارج خواهد شد.

بدین ترتیب آقای روحانی مراتب سپاسگذاری خود را نسبت به اصلاحاتی که با فداکاری از نتیجه انتخابات ۹۲ به نفع آقای روحانی چشم پوشی کرد، نشان میدهد.

بهترین کار در مقطع فعلی در سطح سیاسیون حزب اللهی وحدت است! وحدت!

چیزی که گروه های مختلف اصلاح طلب در آن به تفاهم رسیده اند.

البته وحدت بدون محور شکل نمی گیرد. نگرانی عمیقی که نسبت به نبود یک محور وحدت در جامعه اصولگرایی به چشم میخورد، هیچ فرد حزب اللهی ای را رها نمیکند.

بهترین کار نیز در سطح هادیان سیاسی حزب اللهی (خاصه دانشجویان) نیز سر دست گرفتن دغدغه های رهبری و بیان آن به انحا شکل ممکن. 

مردم باید بدانند منافع ملی به هیچ وجه به هیچ وجه در گرو ادامه مذاکرات نیست. مردم باید بدانند مقاومت رمز پیشرفت است!

البته شاید بیان این نکته به صورت علنی به مردم که ادامه مذاکرات برای استیفای حقوق آنها نیست، بلکه برای به قدرت رسیدن بعضی گروه های سیاسی داخلی است، مردم را دچار بی اعتمادی به مجموعه نظام بکند. پس بهتر است از خطوط تعیین شده توسط رهبری خارج نشویم.

راه کارها زیاد است و وقت کم! فعلا همین به ذهن میرسد.

یاعلی

  • امیرحسین حاجی زاده

نظرات  (۶)

  • عباس رنجبر
  • جالب بود...
    پاسخ:
    ممنون

     تحلیل دقیق و موشکافانه ای بود.

    کاش جریان حزب اللهی از انتخابات گذشته درس بگیرد و به خود بیاید و مدبرانه عمل کند

    پاسخ:
    ممنون
    سلام 
    زیاد به صدر و ذیل مطلبتان نمی پردازم ولی بر این امر صحه می گذارم که : وحدت یگانه رمز پیروزی خواهد بود . 
    همین و بس . 
    ممنون که فضاهای جدیدی را در وبلاگتان باز کرده اید . 
    علی یارمون 
    پاسخ:
    ممنون
    یاعلی
  • علی اکبر قلیچ خانی
  • سلام

    یادمان نرود حکومت برای مردم است و نظر مهم ، رای و نظر ایشان است. حاکم وقتی معنا دارد که مردم داشته باشد. اگر سخنی را به آنان دیکته کنی که خواستشان  را در نظر نگرفته باشی خیانت کرده  حق الناس است و جمهوریت نظام زیر سئوال می رود. حاکم اگر امیر المومنین هم باشد آن چه که به حکومت رسمیت می بخشد مردم اند.  کسب اعتماد مردم، و اطمینان مردم به هر گروه و حکومتی است که باعث استمرار و پیشرفت حکومت و جامعه می شود. توافقات، مجلس، دولت همه اینها وقتی مستقر است که مردم باشند. حزب اللهی و غیر حزب اللهی هم ندارد.

    مردم، مولفه ای که فراموششان کرده ایم بدجوری داریم ازشان مایه می گذاریم خدمت رسانی را ضعیف و  وکیل الحکومه بودن را قدرت داده ایم و  این بسیار خطرناک است. وحدت هر گروهی که در نظام و مورد تائید قانون است محترم است. من اهل حزبی نیستم که پیروزی اش برایم مهم باشد ولی فکر میکنم مومن اصولی کسی است که بیشتر از دیدن نفع حاکمان خواسته مردمی که دستشان به جایی نمی رسد را در نظر داشته باشد...

    این نظر شخصی است و مبتنی بر اصول فکری خودم. اگر خوشت نیامد و یا اگر ناراحت شدی لطفا اهانت نکن .

    و من الله التوفیق

    پاسخ:
    این متن صرفا یک فرضیه بود که امیدوارم به وقوع نپیوندد.
    ولی دلیل اینکه چنین دیدگاه نسبت به سیاستمداران در منظر مثل منی بوجود آمده عملکرد سابق ایشان و نوع تعاملشان با مردم بوده.
    در بسیاری از موارد سیاستمداران مردم را (با عرض پوزش) مانند گاوهای شیردهی دیده اند که تا می توان باید ایشان را دوشید و فقط باید مواظب بود که لگد نزنند!
    اینکه سیاستمداران ما چنین طرز نگاهی به مردم دارند (و من در این زمینه با متن شما موافقم) تقصیر من نیست. بنده فقط صرفا بیان آنچه هست (به زعم خودم) کرده ام.
    در جهت گیری های سیاسی نیز (همان طور که در متن مطلب نیز اشاره شده) سر دست گرفتن دغدغه های رهبری (کسی که مسئول تعیین سیاستهای کلی نظام است) را وظیفه می دانم و هر جهت گیری خلاف آن را در سطح اجرا (و نه در سطح بیان و تئوری) به صلاح نمی دانم.
    والله اعلم
    پی نوشت:
    اکبر آقا ما اهل توهین نیستیم!
  • برادر مهدی
  • سلام
    وحدت لازمه ای که هنوز بخوبی شکل نگرفته ...


    پاسخ:
    سلام
    بله وحدت نیاز است.
  • آبی آسمانی
  • جالبه
    پاسخ:
    ...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی