مرده ای میان زندگان

کسى که منکَر را با قلب و دست و زبانش انکار نکند، مرده ‏اى است میان زندگان امیرالمؤمنین علیه السلام

مرده ای میان زندگان

کسى که منکَر را با قلب و دست و زبانش انکار نکند، مرده ‏اى است میان زندگان امیرالمؤمنین علیه السلام

مسجد3 (فضاسازی روابط اجتماعی)

چهارشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۰۳:۰۴ ب.ظ

نکته اول: انسان موجودی اجتماعی است که انکار نیاز او به برقراری ارتباط با هم نوعانش (فارغ از اینکه دلیل ارتباط چیست) امری مضحکانه به نظر می‌رسد و وجود خانواده و دوستان هر شخص سهل‌الوصول ترین راه اثبات این مدعاست.

نکته دوم: دین اسلام چون آخرین و کامل‌ترین آیین از ناحیه خداوند سبحان (خداوند خالق انسان با همه صفات و پیچیدگی‌هایش) است، لاجرم داعی دارِ داشتن برنامه برای تمام ابعاد وجودی اوست.

نکته سوم: انتظار ارائه سبک زندگی به عنوان قسمتی از این برنامه وحیانی به صورت یک بسته کامل به معنای تعطیلی قوه‌ای به نام عقل و ابزاری به نام تفکر است. بلکه باید وحی به کمک عقل بیاید و کاستی‌های او را کامل کند و این دو با هم سبک زندگی مطلوب دین کامل اسلام را ارائه دهند. چه آنکه فهم و تفقه گفته دین (وحی) نیز از راهی جز استفاده از عقل میسور نیست.

نکته چهارم: کمی تحقیق هر صاحب انصافی را به این نتیجه می‌رساند که راهکارهای متنوع پیشنهادی دین برای رفع نیاز اجتماعی انسان در بستری به نام مسجد شکل می‌گیرد.

در علم جامعه‌شناسی روابط میان انسان‌ها در سطح جامعه به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، از جمله روابط کاری؛ روابط مشارکتی؛ روابط دوستی؛ روابط همسایگی و... سپس درباره نحوه شکل‌گیری و تأثیر و برهم‌کنش این گروه‌ها با هم و با جامعه مطالعه می‌شود. هرچه روابط اجتماعی در سطح جامعه بر بنیانی محکم‌تر، استوار شود و از اصالت و عمق بیشتری برخوردار باشد، به استحکام جامعه و پیشرفت سریع‌تر در دسترسی به اهداف کلی جامعه اسلامی می‌انجامد.

یک آسیب‌شناسی گذرا کافی است تا ما را به این نتیجه برساند که اکنون مساجد ما این نقش (بستر شکل‌گیری روابط اجتماعی انسان‌ها) را ایفا نمی‌کنند؛ و ساده‌ترین دلیل بر این مدعا عدم حضور سامان‌یافته اقشار مختلف جامعه ما در مساجد است. در واقع یک قشر تیپیکال (ما به ازای فارسیش را نمی‌دانم!) مساجد ما را پر کرده‌اند که اکثراً هم مسن هستند.

حال آنکه قرار بود مسجد فضایی باشد که هر نوجوانی خواست دوست پیدا کند به آنجا پناه برد. هر که خواست شریک اقتصادی مطمئن انتخاب کند از رفقای مسجدی‌اش سراغ بگیرد. رابطه‌اش با کسی شکراب شد در مسجد معانقه ی مصالحه بنماید. اگر احدی از مؤمنین غیبت داشت سایرین سریع متوجه شده سراغ از او بگیرند. اگر منکری از کسی سر زد و یا معروفی از جانب او معطل ماند، هم مسجدی‌هایش او را با امر به معروف و نهی از منکر متوجه سازند.

که این‌ها می‌شود مفهوم اخوت اسلامی که در بستر مسجد شکل می‌گیرد.

اگر کسی قصد تأهل کرد، همسر اهل نماز و مسجد اختیار کند. اگر کسی خواست پای منبر عالمی ربانی زانو بزند مرادش را در مسجد بیابد. اگر کسی در مراحل تحصیلی‌اش دچار ضعف شد رفقای مسجدی‌اش زیر بال و پرش را بگیرند.

 اگر عزم بر اتخاذ تصمیم مهمی برای محله وجود داشت بحث در حضور همگان مطرح‌شده و نظر همه استیفا شود.

کلاهمان را قاضی کنیم، آیا در حال حاضر مساجد ما چنین‌اند؟

مدت زیادی نگذشته است از وقوع انقلابی که ساماندهی نیروهایش از همین مساجد بود. یادمان نرفته است نقش مسجد را در پیروزی‌های 8 سال دفاع مقدس. متأسفانه مسجد از جامعه عقب ماند و بی‌تدبیری‌های خودمان این موهبت الهی را به انزوا کشاند.

البته در مورد نقش مسجد در انقلاب اسلامی جداگانه بحث خواهیم کرد لکن آنچه در این مقال محل بحث بود نقش مسجد در فضاسازی‌های روابط اجتماعی بود. اگر توانستیم روحیه‌ی مسلمانان راستین از قبیل ایثار، محبت، دلسوزی، تعاون، اخلاص، ولایتمداری و... (همانند آنچه در صدر اسلام بود) را در خود تقویت کنیم، مطمئن باشیم که جامعه تشنه امروز با دیدن این روحیه در ما جذب مسجد خواهند شد. اگر دعواهای خاله‌زنکی و انانیت‌های آزاردهنده (که مخصوص قشر مستضعف فکری جامعه است) بر روابط ما حاکم شد بهتر است بی‌خیال مسجد و نقش آن شویم.

ببخشید!

پ ن: چه خوب است دوستان خود را ملزم کنند حداقل هفته­ای یک روز در مسجد و هیئت حضور یابند. خبرهای خوشی نیز از برگزاری هیئت در مسجد به گوش می­رسد که به این مهم کمک خواهد کرد. این بشود مجمع هفتگی مسجدی­های ما!

  • امیرحسین حاجی زاده

نظرات  (۴)

ممنون از اینکه ی سری مسائل رو مینویسی ک ما هم ب آنها فکر کنیم . 
.
.
درسته مسجد همینطوری ک تو میگی باید باشه ، ولی یکی از دلایلش ک به این صورت نیست به نظر من، خود انسان هایی هستند ک ب مسجد میروند یا نمیروند ، ک نمیتوانیم نظرات و فکریات هم دیگر رو تحمل کنیم و شاید انتقاد پذیر نیستیم و در مقابل حرف همدیگر زود جبهه میگیریم ، اگه ی خرده صبر و تحمل خود را در مواجهه با بقیه بالا ببریم شاید بتونیم بیشتر اقشار جامعه رو دور هم در مسجد جمع کنیم ( البته منظورم از بیشتر اقشار ، آنهایی هستند ک خودشان هم نیاز ب مسجد رو حس کنند ) >>>>
پس بیایید به نظر هم حتی اگه مخالف نظر خودمون هم هست احترام بگذاریم و با هم تعامل بیشتری داشته باشیم تا پیشرفت کنیم .

باز هم تشکر از نوشته هات ، پیشاپیش سال نو رو هم به همه دوستان تبریک میگم ، ایشالا سالی پر خیر و برکت در پیش رو داشته باشید. مخصوصا به شما آقا امیرحسین
پاسخ:
سلام بر برادر محمدحسین!
فرمودید:
مقابل حرف همدیگر زود جبهه میگیریم
حق با شماست. یکی از ایرادات ما همینه. چه خوبه در مواجهه با مسائل کمی سکوت کنیم و نه تنها به طرف مقابل فرصت حرف زدن بدهیم، بلکه فرصت عمل کردن هم بدهیم.
حال آنکه نه تنها فرصت حرف زدن به او نمیدهم بلکه با انواع قضاوتهای من درآوردی طرف را برچسب باران میکنیم!
چند وقتیه سعی میکنم از قضاوت کردن های بی مبنا دوری کنم. و از آنجایی که مبنا هم ندارم کلا قضاوتهام تعطیل شده!
این هم ایراد ماست دیگه.
یاحق

  • چلچله مهاجر
  • می بایست تمام و کمال شانه هایمان را زیر دستورات شرع مقدس قرار دهیم و بار بندگی را به دوش بکشیم . 
    همیشه گفته ام و می گویم که دو دوتا ی ما زمینیها همیشه چهار تا است . 
    ولی برای نتیجه ی دو دوتای خدایی خیلی جواب می توان یافت . 
    ممنون . 
    علی یارمون  
     
    پاسخ:
    آره. دودوتای خدا اصلا حساب کتاب نداره. ان الله یرزق من یشا بغیر حساب
    ممنون
  • امید زکی زاده
  • در مورد نکته اولت... مضحکانه نیست! قبول ندارم... به بزرگان باشد، می روند در یک ده و روستایی، تنهایی چوپانی می کنند...

    اما مامورند... اتفاقا به نظرم انسان ناقص اگر انسان شود بسیار تنهایی را دوست خواهد داشت، اگرچه بودن یا نبودنش برایش علی السویه است...

    در مورد بقیه مطالب اما موافقم...

    اما مقدمه است! حرف اصلی را هنوز نزده ای...

    پاسخ:
    بنده نوازی کردید آقاامید. شما میای دلمون وا میشه!
    هرچند لول بحث اون قدر بالا نبود ولی باز هم در همان سطح مطلب همین است.
    به بزرگان باشد برای تکمیل سلوکشان میایند در بین مردم. علی الظاهر احادیث حضرات معصومین در مورد مزیت شهر نشینی وجود دارد. که البته در صورت نیاز به آن خواهم پرداخت.
    به هر حال!
    یاعلی
  • علی اکبر قلیچ خانی
  • سلام خیلی اتفاقی امروز فضای مجاز با ما یار شد.
    اما نکته مغفول مطلب خوب تو، این که به مهمترین اتفاق در مسجد در تحلیل ات نپرداخته ای، "نماز"که  بسیار مهم و خیلی هم مغفول مانده در حد از سر باز کردن با ستون دین برخورد می کنیم معلوم است ستونی که بناست بار کلیه روابط فردی و اجتماعی را تا محشر تحمل کند اگر به این ضعف و بی دقتی گماشته شود بنای ساخته شده روی آن چقدر سست خواهد یود و به لرزه ای فرو خواهد نشست. یادت باشد مسجد ظرف خوبی است و موضوعیت آن به نماز است بسیار مسائل از درست منعقد شدن نماز درست خواهد شد. مظروف هم شکل ظرف را بخود می گیرد. به تاثیر نماز و این که چرا از اثرات آن بدوریم باید نگاه دیگری داشته باشیم تنهی عن الفحشا نماز است پس اگر اهل فحشاییم چه ذهنی چه عملی چه اعتقادی معلوم می شود زیاد اهل نماز نیستیم چه در مسجد چه در خانه ... به روایات در خصوص نماز نگاهی بینداز دستت می آید ... دعاگوتم
    پاسخ:
    ممنون که دعاگویم هستید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی