مرده ای میان زندگان

کسى که منکَر را با قلب و دست و زبانش انکار نکند، مرده ‏اى است میان زندگان امیرالمؤمنین علیه السلام

مرده ای میان زندگان

کسى که منکَر را با قلب و دست و زبانش انکار نکند، مرده ‏اى است میان زندگان امیرالمؤمنین علیه السلام

مذاکرات هسته ای

چهارشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۴:۵۶ ب.ظ

متن زیر قسمتی از سرمقاله امروز کیهان است.
نمی دانم دولتها تا کی می خواهند حرف رهبر (که طبق قانون اساسی قرار بود سیاست گذار نظام باشد) را کنار بگذارند و خود سیاست گذار نظام باشند!

 

«2- در پایان مذاکرات وین8 که قرار بود« توافق نهایی» را در پی داشته باشد، طرفین مذاکره پذیرفتند«توافق ژنو» که یکسال قبل حاصل شده بود برای 7 ماه دیگر - 10 تیرماه 94 - اول جولای2015 تمدید شود. درباره ماهیت و محتوای توافقنامه ژنو و کلاه‌گشادی که از آن طریق بر سر فعالیت هسته‌ای کشورمان گذارده بودند، پیش از این، تفسیرها و گزارش‌های مستندی داشته‌ایم و در این مختصر، فقط به برخی از مهمترین «امتیازات نقدی» که داده‌ایم و «وعده‌های نسیه‌ای» که در قبال آن گرفته‌ایم اشاره می کنیم. مطابق توافقنامه ژنو، غنی سازی 20 درصد خود را متوقف کردیم (امتیاز نقد)، اورانیوم 20 درصد غنیشده خود را اکسیده کردیم(نقد) فرآیند تحقیق و توسعه هسته‌ای کشورمان را که به تحقیق روی سانتریفیوژهای پیشرفته P8 با ظرفیت جداکنندگی 24سو- SWU -  رسیده بود، به تحقیق روی سانتریفیوژهای P1  و نهایتا P2 تنزل دادیم (نقد)، ادامه ساخت رآکتور آب سنگین اراک - R40 - را متوقف کردیم (نقد) و فعالیت‌های در حال انجام دیگری که متوقف و یا به سطح پایینی کاهش دادیم.

اما در مقابل چه گرفتیم؟ با جرأت می توان گفت؛ فقط یک مشت«وعده‌های نسیه» که تاکنون به هیچ یک از آنها عمل نشده است. ممکن است دوستان محترم ما به آزادسازی بخشی از دارایی های بلوکه شده کشورمان اشاره کنند. 4/2 میلیارد دلار در شش ماهه‌اول، 2/8 میلیارد دلار در تمدید چهار ماهه دوم و برای تمدید 7 ماهه آینده نیز قرار است به ازای هر ماه 0/7 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده خودمان را آزاد کنند. همانگونه که ملاحظه می شود، حریف هیچ امتیاز نقدی به ما نداده است، بلکه بخش بسیار اندکی از دارایی های خودمان را که از قبل مسدود کرده - بخوانید دزدیده بود - به جمهوری اسلامی ایران باز گردانده است، آن هم به گونه‌ای که دسترسی کشورمان به این دارایی ها با چند اما و اگر و شرط و شروط همراه بوده و هست که در کیهان چهارشنبه 28 آبان‌ماه، طی گزارشی با عنوان «هزار و یک شرط حریف برای پول‌های آزاد شده در توافق ژنو» به آن پرداخته‌ایم.

بنابراین به وضوح می توان دید که در توافقنامه ژنو - یعنی همان که 7 ماه دیگر تمدید شده است - نه فقط هیچ امتیازی به دست نیاورده‌ایم، بلکه امتیازهای نقد فراوانی به حریف داده‌ایم. تا آنجا که دو روز پیش اوباما با صراحت اعلام کرد، «توافق‌ژنو به طور قطع پیشروی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده بنابراین یک توافق موفق بوده است» و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به همان توافق ژنو به کنگره اطمینان می دهد که «سانتریفیوژها نمی تواند به روند پیشین بازگردد» و تاکید میکند «احمق خواهیم بود اگر بخواهیم شرایط امروز را ترک کنیم و به عقب برگردیم» و دهها اظهارنظر مشابه دیگر از سوی مقامات رسمی آمریکا که شرح آن به درازا می کشد.

3- حالا به نتیجه مذاکرات وین8 برمیگردیم  لطفا دقت کنید! در مذاکرات پایانی وین، توافق ژنو برای 7ماه دیگر تمدید شده است. یعنی امتیازات نقدی که داده بودیم برای 7ماه دیگر به قوت خود باقی است بی آن که بعد از 7ماه قابل ‌بازگشت - و یا به آسانی و بدون هزینه کلان قابل بازگشت- باشد. آیا این نتیجه را می توان «پیروزی» نامید؟!

نکته درخور توجه آن که با نگاهی دقیق‌تر نمی توان گفت مذاکرات وین 8 بی نتیجه بوده و «توافقی» در پی نداشته است! چرا که تمدید 7ماهه توافق ژنو، «یک توافق» است و اگر توافق ژنو را «توافق بد»- بخوانید فوق‌العاده بد- بدانیم که هست، باید گفت؛ در وین 8 «یک توافق بسیار بد» و نه فقط «بد» را پذیرفته‌ایم. اما در مقابل چه امتیازی گرفته‌ایم؟! ماهی  0/7  میلیارد دلار از دارایی بیش از 100 و دهها میلیارد دلاری خودمان را که مسدود کرده‌اند!

آقای روحانی می فرمایند؛ سانتریفیوژها می چرخند! ولی توضیح نمی دهند که چه تعداد از آنها می چرخند و چه تعداد از چرخش افتاده‌اند! می گویند تحقیق و توسعه R&D ادامه دارد و نمی فرمایند در چه سطحی؟ و چه بخشی از آن متوقف شده است؟ اظهار می دارند رآکتور آب سنگین اراک باقی می ماند ولی توضیح نمی دهند که مطابق توافق ژنو، افزودن تجهیزات جدید (ساخت و تکمیل) آن متوقف شده و مطابق همان توافق قرار است قلب رآکتور اراک تعویض گردد و یا خروجی پلوتونیوم آن فیلتره شود! و...  اما ماجرا به همین نقطه ختم نمی شود. بخوانید!

4- آزادسازی مبالغی که حریف به عنوان یک امتیاز! روی آن مانور می دهد، فقط بخش بسیار اندکی از دارایی های مسدود شده خودمان است نه آن که از کیسه‌حریف آمده باشد! گفتنی است در مرحله اول توافق ژنو 4/2 میلیارد دلار از بیش از 100 میلیارد دلار دارایی مسدود شده خودمان در آن زمان به اصطلاح آزاد شده بود و در مرحله دوم که 2/8 میلیارد دلار آزاد می شد، میزان دارایی های مسدود شده کشورمان به 130 میلیارد دلار رسیده بود یعنی در دور اول 4/2 میلیارد آزاد کردند و در عوض 30میلیارد دلار دیگر را بلوکه کردند! و قس علیهذا...

5- در حالی که متأسفانه دولت محترم در کنار مذاکرات هسته‌ای برنامه موازی -PLAN B-  دیگری ندارد، حریف با وجود امتیازات نقد فراوانی که گرفته است، چند برنامه موازی دیگر را برای پیشبرد اهداف باج‌خواهانه خود با جدیت دنبال می کند که یکی از با اهمیت‌ترین آنها پروژه کاهش قیمت نفت با همکاری مستقیم -‌بخوانید‌نوکری مستقیم- دربار آل‌سعود است. آمریکا طی دو ماه اخیر با عملیاتی کردن این پروژه قیمت نفت را از 120 دلار در هر بشکه به 80 دلار رسانده و پیش‌بینی می شود که این روند تا کاهش 70 دلار ادامه یابد. حالا به این محاسبه سرانگشتی و بسیار روشن و بدیهی توجه کنید.

میزان فروش نفت کشورمان روزانه یک میلیون بشکه است یعنی در صورت عدم کاهش قیمت نفت درآمد نفتی جمهوری اسلامی ایران طی 7 ماه آینده مبلغ 25میلیارد و 200 میلیون دلار بود. اما با کاهش 40 دلاری در هر بشکه، مبلغ 8میلیارد و 400میلیون دلار از درآمد نفتی ما طی 7 ماه آینده کاسته میشود یعنی، طی 7 ماه آینده الف: مبلغ 4/2 میلیارد دلار از دارایی های خودمان را آزاد می کنند ب: در مقابل اما دهها میلیارد دلار از دارایی های جدید نفتی کشورمان را بلوکه می کنند و ج: 8/4 میلیارد دلار نیز از درآمد نفتی ایران می کاهند! به بیان دیگر همین امروز دو برابر آنچه که قرار است بگیریم را از دست داده‌ایم! اکنون باید پرسید؛ در کنار مذاکرات هسته‌ای، چه برنامه موازی دیگری تدارک و طراحی کرده‌ایم؟! و آیا به همین علت نیست که تنها راه پیش روی را ابراز امیدواری به مذاکرات هسته‌ای می دانیم؟! امیدی که روند یکسال و نیم گذشته نشان از «واهی» بودن آن دارد و انتظار می رود دولت محترم در کنار مذاکرات هسته‌ای، برنامه‌های موازی دیگری نیز طراحی کرده و به میدان آورد.

 

حسین شریعتمداری»

  • امیرحسین حاجی زاده

نظرات  (۳)

سلام
فارغ از توجه به خط اول این سرمقاله که جان کلام است نکته ای به نظرم میرسد که بی مناسبت با عزاداری های من و شما و رهبر و رئیس جمهورمان نیست:
هیهات من الذله را زندگی کردن یعنی فدا کردن بعضی چیزها.
این بعضی چیزها گاهی جان شیرین است که اگر تصمیم گیرنده سیدالشهدا علیه السلام باشد دریغ ندارد.
 اما گاهی بعضی از مردم تحمل نخوردن کره را ندارند و بعضی از دولتها هم.
و این میشودکه میبینیدیعنی ایران به روش خوشحال دیپلماسی مذاکره میکند، با کی؟ 
با کسی که امام خمینی آن را شیطان بزرگ نامید اما رییس جمهور ملت آن را از قدرت های بزرگ میخواند.

  • علی اکبر قلیچ خانی
  • سلام برادر،
    1-ننوشتن بهتر از بد کپی کردن است.

    2- بنده در خصوص آقای شریعتمداری حرف بسیار دارم. بزرگواری که عیب و اشتباه دوستانش را یا نمی بیند یا آخرین نفر می بیند و برای دشمنانش هر بهتری را بدتر. بنده که وابستگی جناحی نه داشته و نه برای خود می پسندم این نگاهشان را دوست دارم که بالاخره مگوهای بسیار حداقل از مقابلین شریعتمداری را از ایشان می شنوم ولی کلا خروج از عدالت گفتار و بیان، ظلم است.

    3- شریعتمداری عزیز اطلاعات طبقه بندی ذی قیمتی دارد که طبق سلیقه آن ها را بیان می کند ولی از دوست دانشجویی چون شما توقع این است که این چند سئوال را جوابی یافته و مردم را هم در جریان بگذاری . خود کیهان، روزنامه ای بوسعت مملکت دارد که نظرش را به گوش همگان برساند

    چند تا سئوال:

    1- چه شد که سرمایه این مملکت بلوکه شد چه کسی سیاست را به گونه ای پیش برد که نتیجه اش بلوکه شدن سرمایه شد چه کسی چنین مجوزی را داد؟ از چه زمانی بلوکه شده؟ این سرمایه بلوکه شده شخصی است یا پول و سرمایه مردم است ؟ در خصوص بیت المال آیا فرد و یا سلیقه حزبی باید تصمیم بگیرد؟ اگر بلوکه می کردند چرا به فروش و ذخیره سرمایه مردم این سرزمین در بلاد کفر رضایت دادند؟ اگر طی این توافقات این عدد نیز آزاد نمی شد تا چه زمانی بیت المال مسلمین باید دست دشمنان بماند؟ پلان بی که باید برای جلوگیری از بلوکه شدن بود چرا وجود نداشته؟ آیا آنان که باعث بلوکه شدن سرمایه شدن مقصرند یا آنان که دارند آزادش می کنند؟ چرا کسی به مردم هشدار تورم و وسعت تحریم و بلوکه شدن را نداده و حالا که هر چقدر توافقات پیش می رود مردم می فهمند که چرا چنین مدل تصمیم گیری و مدیریت دیپلماسی داشته ایم..... این سئوالات تعداد محدودی از سئوالاتی است که تنها برای سرمایه بلوکه شده در ذهن بنده جمع شده که به باقی اش نمی پردازم. در خصوص تحریم هم همین گونه سئوالات هست که باید پرسیده شود که امکانش نیست. چرایی ها را کسی باید جواب گوید و تحقیق نماید یا نه؟ خیلی از این آقایان نان این کارهایشان را می خورند ما که سر سفره نداری مردم مهمانیم نباید شبیه شکم سیران سیاسی به مردم نگاه کنیم...

    بماند. والعاقبه للمتقین

    پاسخ:
    سلام
    1. ایرادی که طرفین تحلیل گر مذاکرات دارند این است که فقط طرف خودشان را میبینند. راستی ها دم از حفظ فناوری هسته ای و عزت ملی و خروج از خط قرمزهای نظام میزنند و چپی ها دم از فشار تحریم بر مردم و لزوم آزاد کردن دارایی ها و تعامل سازنده با کدخدا و... میزنند.
    2. این که کسی مقصر اولیه بوده دلیل نمیشود کس دیگر قصور او را ادامه دهد.
    3. رهبر این مملکت باید سیاست های کلی نظام را تعیین کند که بارها گفته مذاکره با آمریکا از دید آمریکایی ها یعنی بیایید بشینیم ببینیم چه جوری حرفای ما (آمریکا) رو میخواید عملی کنید! 
    4. سیاست های اقتصاد مقاومتی رهبر جواب خوبی برای فرمایشات شماست که رجال سیاسی مملکت(اسبق، سابق و حاضر) و  همان قدری که برای حرف مثل منی ارزش قائلند برای این سیاستها نیز ارزش قائلند! ضمنا رهبر شکم سیر سیاسی نیست!
    5. فراموش نکنیم یه طرف قضیه سهل انگاری من مسئول در حفظ مایملک کشور است، طرف دیگر آن دزد طمعکار است که به دلیل مخالفت با ماهیت این نظام از زدن هیچ ضربه ای کوتاهی نمیکند. فراموش نکنیم داریم با دزد اموالمان مذاکره میکنیم!
    6. محض اطلاع شما جناب آقای دکتر صادق زیباکلام در مستند گام نهایی به صراحت میگویند داریم با دزدی مذاکره میکنیم که مثلا شلوار ما رو برده و حالا آمده با گرفتن امتیاز آن را پس میدهد. (ایشون با اصل انرژی هسته ای مخالفن)

    حرف آخر:
    کسی که با اندیشه امام و آقا آشنایی داشته باشد میفهمد که رویه فعلی مخالف نظر صریح این دو عزیز است. البته به نظر هر کسی نقد وارد است ولی قرار بود سیاستها کلی نظام را یک نفر تعیین کند.   صد بار!!!!!!!!!!! 
  • علی اکبر قلیچ خانی
  • سلام

    فرموده هایت با این که دغدغه اصلی شما را نشان می دهد منطقش فرافکنی و فرار به جلوست و جواب سئوالاتی که طرح کردم و جای بحث و تامل دارد نیست. کلی گویی ابهام زاست.بحث را ادامه نمی دهم . شما شعور و فهم بالایی داری و مثل من نیستی که نیاز به صد بار گفتن باشد یکبار برای همیشه عرض می‌کنم که  اگر به منطق بسیجی اصولی که با نگاه براساس مبانی شریعت و سیره به دنیای اطرافش نگاه می کند برنگردیم شاید عاقبت دنیایی خوبی  داشته باشیم ولی چشم حقیقت بین انسان را کور می کند. موفق باشی

    پاسخ:
    قصد توهین نداشتم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی