مرده ای میان زندگان

کسى که منکَر را با قلب و دست و زبانش انکار نکند، مرده ‏اى است میان زندگان امیرالمؤمنین علیه السلام

مرده ای میان زندگان

کسى که منکَر را با قلب و دست و زبانش انکار نکند، مرده ‏اى است میان زندگان امیرالمؤمنین علیه السلام

نکاتی از استاد بهرامی1 (ویرایش پست قبلی)

پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۹ ق.ظ

محتوای این پست عباراتی چند از دروس معارف اخلاقی حوزه دانشجویی شریفه. استاد این درس حجت الاسلام بهرامی هستن. قبلاً خلاصه ای از جلسه اولش رو براتون گذاشتم. عزیزی نکاتی رو در مورد قالب ارائه این پست مطرح کردند. بنده هم متن رو اصلاح کردم و نتیجه شد سطور زیر. از نظرات دوستان بهره مند میشویم با ذکر یک صلوات!  

 

بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ* وَالعَصرِ* إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ

حتماً انسان، در کاستی است. جنسِ انسان، این‌طوری است. اما کاستی در چه چیز؟ خدای متعال در این قَسَم پای زمان را پیش می‌کِشد پس احتمالا کاستی ما مربوط به زمان می شود.

ما اگر فقط به زمان و گذر آن توجه کنیم، خیلی روشن است که انسان در کاستی است. شما شخصی را فرض کنید که در این دنیا ۹۰ سال عمر برایش نوشته شده است؛ یک سال که میگذرد، یک سال از عمرش کم شده، بعد از دو سال، دو سال کم شده است. خودِ کلمه‌ی «خسر» یا مترادف‌های آن، به همین معنا است؛ وقتی سرمایهای باشد و وقتی این سرمایه کم بشود، میگویند رو به کاستی است.

اما ما چه جور با این مسئله کنار آمدیم؟ ما این واقعیت را که قرآن می‌فرماید انسان در کاستی است، نمی‌توانیم تحمل‌کنیم. پس چطور در زندگی خیلی نَرم با این موضوع برخورد می کنیم؟ شاید ریشه‌های مختلف دارد، ولی ۲ تا را ما اینجا آورده ایم:

۱. تغافل: انسان به خیلی چیزها خودش را سرگرم کرده که او را تصنّعی از این نگرانی بیرون برده است، نه اینکه مطلب را حل کرده، بلکه تصنّعی از این موضوع بیرون برده است. مثلا، می‌رویم در وادی افزایش ثروت، این سرگرم شدن به این افزایش ثروت، ما را تصنّعی از این فضا بیرون برده است. انگار این افزایش ثروت را افزایش خودمان میدانیم.

۲. ناامیدی: شاید مطلبِ مهم‌تر، این است که ما به یک معنا گاهی نااُمید می‌شویم از اینکه جلوی این کاستی را بگیریم؛ یعنی در محاسبات معمولِ بَشَری وقتی این موضوع را بررسی می‎کنیم میبینیم گویا گریزی از این کاستی و تمام شدن، نیست؛ بااین‌حال اصلاً وجودِ ما این را نمیپذیرد. هزار بار هم که به ما بگویند گریزی نیست ما قبول نمی‌کنیم. ولی صحنه را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم گویا راهِ برونرفت از این مسئله وجود ندارد. مثل کسی که حکم اِعدامش را داده‌اند، داخلِ زندان هم برده‌اند، زنجیرش هم کرده‌اند و محافظ هم گذاشته‌اند. به ناچار با این واقعیت کنار میآید، نه اینکه او خواهانِ این واقعیت باشد یا خشنود از این واقعیت باشد. خب حالا ما در عالَمِ بشری در محاسبات عادی خودمان که نگاه می‌کنیم می‌بینیم هر کاری که بکنیم و هرچه بالا و پایین برویم گریزی از این کاستی نیست. وقتی انسان نااُمید شد گویا یک واقعیتِ تحمیلی بر انسان است که باید با آن کنار بیاید، یعنی باید به ناچار آن را بپذیرد. با همه‌ی تلخی و همه‌ی سنگینی که در این پذیرش وجود دارد...

با این ۲ آفت، گاهی انسان به بن‎بست می‌‎رسد؛ نه این‎که الزاماً آدم، کافر باشد، نه، گاهی مؤمن هم هست ولی به این نتیجه رسیده است که بن بست است و بعد هم با این نتیجه‎گیری، خودش را با خیلی محاسباتِ دیگر سرگرم می‎کند و چون جاهای دیگر سَرَش را گرم کرده، به این موضوعِ اساسی نمی‌پردازد...

ادامه دارد...

  • امیرحسین حاجی زاده

نظرات  (۴)

  • علی اکبر قلیچ خانی
  • سلام برادر ممنون که دست کشیدی به متن البته یک کم بوی غبار گرفته، یک مقدار در مورد تعریف زمان و عصر تحقیق کنی مطلبت رو جالب تر می کند مثلا زمان را بعضی توالی رویدادها می دانند یا زمان در دنیا و زمان در اخرت مبنا و معیارش چیست یا همین کلمه خسر یعنی چه یا  نسبت خسران با انسان و زمان یا خسر الدنیا و خسرالاخره با تعریف زمان چه ابعادی می یابد . بحث تعریف زمان خیلی با اهمیت است . مرحوم مطهری چند جلدی در خصوص زمان کتاب دارد نگاه کنی بد نیست
    پاسخ:
    سلام
    بوی غبار گرفته یعنی بوی شما رو گرفته؟!!
    چشم
    حتی به ذهنم رسید با حاج آقا نجفی هم یه مصاحبه داشته باشم
    میشه اسم کتابهای شهید مطهری رو بگید؟
    ممنون از نظراتتون (راهنمایی هاتون و...)
    سلام 
    به سلامتی !!!
    به روزم . 
    علی یارمون
    پاسخ:
    سلام
    ممنون که سر زدید
    سر زدم بهتون و نظر هم دادم!
    یاعلی
  • علی اکبر قلیچ خانی
  • سلام اسم کتاب مرحوم مطهری حرکت و زمان است که فکر کنم 4 جلده و در خصوص تعاریف فلسفی این مقوله است. تفسیر المیزان سوره والعصر هم خیلی جالبه . تو خود کتاب های درسی تان هم بحثی در خصوص زمان هست که می تونی از اون زایه هم نگاه کنی

    پاسخ:
    سلام
    ممنون
    فکر کنم دو جلد بود
    دانلود کردم
    فهرستش که خیلی سخت بود!
    کدوم کتاب درسی مون منظورتون بود؟
    متشکر که پیگیریم میکنید

    باسلام وعرض ادب ودرود

    تلاش وهمتتان بزرگ وقابل تقدیراست ،به سهم خودخدایم راشاکرم که تونیزچون امثال این حقیرنظاره گرگذرعمرنیستی بلکه توچون هم قطاران ارزشمندت (اکبرآقاوچلچله و...)

    تاثیرگذاربرعمرخودودیگرعمرها شده ای.

    حتماچنین راهی وچنین قلمی ازمطالعه بیشتروتامل بیشترغفلت نخواهدنمود.

    قلمتان نورانی

    دعاگوی شما

    شریفیان

    پاسخ:
    سلام خدمت شما بزرگ بزرگوار
    ممنون که دقایقی چند چشمانتان را به این سیاهه ها دوختید
    قطعا چنینی راهی نیازمند زانو زدن در محضر بزرگان است
    و مثل منی نیازمند دعای شما و راهنمایی شما هستم
    زنده و پایدار باشید
    یاعلی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی